جدول مقایسه ای ترموپلاستیک ها؛ این جدول را پرینت بگیرید!

به دلیل گستردگی مواد در صنعت پلیمر، هیچ چیز بهتر از داشتن اطلاعات از قبل طبقه بندی شده نیست ! همه ما فعالان در این حوزه، تمایل داریم اطلاعات مواد را به صورت خلاصه در دسترس خود داشته و هر زمان که نیاز باشد به جداول فشرده و دسته بندی شده خود رجوع کرده و چیزی را از قلم نیندازیم.

همانطور که می دانید، پلیمر ها دارای انواع مختلفی از جمله ترموپلاستیک ها، ترموست ها و الاستومر ها هستند. در اینجا می خواهیم دسته ترموپلاستیک ها را دقیق تر بررسی کنیم. ترموپلاستیک ها با داشتن طیف وسیعی از خواص و قیمت مناسب ، پایه های اصلی انتخاب را تشکیل می دهند. داشتن اطلاعات جامع از دامنه متنوع پلاستیک ها و نقاط ضعف و قدرت آن ها کمک شایان توجهی در انتخاب بهترین مواد مصرفی برای تولیدکنندگان خواهد داشت. ما در اینجا می خواهیم در قالب جدول بدانیم در کدام مشخصه، کدام پلیمر ترموپلاستیک، دارای مقاومت بالاتری است. خواص مورد بررسی شامل پایداری حرارتی آن ها  (به معنای نرم و ذوب نشدنشان) ، میزان مقاومت به ضربه ، مقاومت مواد در زمان تماس با مواد شیمیایی ، میزان مقاومت در برابر خم شدگی و کشش در قالب استحکام و مدول و در نهایت میزان ثبات ابعاد ماده و جمع نشدن آن در زمان مصرف باشد.

هدف اصلی این مقاله بررسی پلاستیک ها و تقسیم بندی آن ها می باشد. در این مقاله تلاش شده است دسته بندی بسیار قابل فهم و ساده ارائه شود که در هر زمان قابل استفاده می باشد. و می تواند به عنوان یکی از مرجع های اصلی انتخاب و یا بررسی مواد پلیمری پلاستیکی مورد توجه قرار گیرد.

چه چیزی این جدول را ویژه کرده است؟

همیشه شنیده ایم و یا در دیتاشیت مواد دیده ایم که ماده ای دارای مقاومت بالا به عنوان مثال در گرما و یا ضربه می باشد، اما آیا این جمله می تواند به تنهایی بیانگر تمایز مقاومت ماده مذکور با دیگر مواد باشد؟ آیا داشتن مقاومت بالا در این یک خاصیت بیانگر مقامت بالای آن در دیگر خواص خواهد بود؟ و یا همیشه اگر میزان مقاومت ماده را در دیتاشیت آن بخوانیم، متوجه خوب یا بد بودن آن خواهیم شد؟

ما اگر خودمان بخواهیم وضعیت خواص مواد با یکدیگر را بررسی کنیم با دنیایی از مواد مواجه خواهیم شد که باید یک به یک دیتاشیت آن ها را مطالعه کنیم. و نکته دیگر آنکه، دیتاشیت مواد وابسته به کمپانی تولیدکننده آن و در واقع مواد افزودنی بکار رفته در آن ها متفاوت اند، پس چطور می توانیم به عنوان مثال پلی استال را بطور کلی با پلی آمید مقایسه کنیم؟

ما در اینجا می خواهیم از دید بهتر و جامع تری مقاومت و پایداری مواد را بررسی کنیم. مواد در اینجا بدون افزودنی و بصورت پایه در نظر گرفته شده اند. هر خاصیت در بالای هرجدول معرفی و توضیح داده شده است، و برای هر یک از این خواص ، مواد مناسب معرفی شده است. این مواد از بهترین تا کمترین  رتبه بندی شده اند.

منبع جدول های ارائه شده : Handbook of Plastics Testing and Failure Analysis 3rd Edition / 2007

سخن پایانی

در زمان انتخاب هر پلاستیک و یا تصمیم برای تغییر مواد مصرفی، بهترین انتخاب را کاربرد قطعات حاصل از هر پلاستیک تعیین می کند. بدین معنا که در این صنعت ماده ای به عنوان بهترین و یا بدترین وجود ندارد، بلکه نوع مصرف و کاربرد مورد نظر تولیدکننده، تعیین کننده بهترین مواد برای شخص او خواهد بود.

و در انتها،  امیدواریم اطلاعات این مقاله برایتان مفید بوده باشد. خوشحال خواهیم شد اگر ما را از نظر خود مطلع گردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *